Welke onderdelen zitten er in een goede huisstijl?
De huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf. Het is de bewust gekozen wijze van presenteren naar buiten toe. Onder huisstijl vallen o.a. de naam (en schrijfwijze), het logo, typografie en vorm.
Een huisstijl moet ervoor zorgen dat alle uitingen van uw bedrijf consequent worden toegepast. Daarnaast zou uw huisstijl een bepaalde (positief) beeld oproepen bij uw doelgroep. Aangetoond is dat een huisstijl ondersteunt bij het opbouwen van naamsbekendheid en dus het succes van uw bedrijf.
Waar zorgt een huisstijl voor?
- Uw huisstijl bepaalt grotendeels het imago van uw bedrijf
- Het consequent toepassen van uw huisstijl zorgt voor een eenduidig beeld van uw bedrijf naar uw klanten, medewerkers en eventuele partners.
- Een goede huisstijl is aantrekkelijk voor uw doelgroep(en) aan en verhoogt zo de bekendheid van uw bedrijf.
- Uw huisstijl moet uniek zijn en zo zorgen voor onderscheidt van uw concurrenten.
- Met een consequent doorgevoerde huisstijl zorgt u voor kostenbesparing. Het gebruik van uw huisstijl is vastgelegd en kan dus snel worden toegepast.
Welke onderdelen zitten er in een huisstijl?
Een goede huisstijl bestaat uit een combinatie van de volgende zes grafische basiselementen:
Logo
Meer dank enkel een leuk grafisch ontwerp. Uw logo is het meest belangrijke onderdeel van uw huisstijl.
Typografie (lettertypegebruik)
Het kiezen van een goed font (lettertype) wordt meestal onderschat. Kijk maar eens naar alle fonts op uw computer. Ieder font zal een andere associatie bij u oproepen.
Kleurgebruik
Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Een aantal kleuren hebben zelfs een universele psychologische betekenins:
- Rood
De kleur van vuur en bloed dus wordt het geassocieerd met energie, oorlog, gevaar, kracht, vastberadenheid en ook passie, verlangen en liefde. - Blauw
De kleur van de lucht en de zee. Het wordt vaak geassocieerd met diepte en stabiliteit. - Zwart
Zwart is geassocieerd met kracht, elegantie, formaliteit, dood, kwaad en mysterie.
Vorm
De identiteit van een merk of bedrijf wordt in beeld weergegeven met vormen. Vormen kunnen onderdeel zijn van het logo of een aanvulling zijn op een logo.
Visuals
We bedoelen hiermee dat er een keuze gemaakt moet zijn voor een bepaalde manier van bepruiken van foto’s, pictogrammen (iconen) en/of illustraties. Het is belangrijk om beeldmateriaal consequent door te voeren en herkenbaar te houden. Dat vergroot de herkenbaarheid.
Taal
Pay-off (slogan). Tone-of-voice. Jargon. Gebruikte begrippen.
Hoe wordt uw doelgroep het liefst aangesproken? Met taal bedoelen we de manier waarop u uw doelgroep aanspreekt en van informatie voorziet. Wilt u een kind van 12 bereiken of bestaat uw doelgroep uit gepensioneerden?
Huisstijl toepassen
Het is zeer belangrijk om uw huisstijl altijd en overal consequent toe te (laten) passen. Flyers, folders, website, e-mail handtekeningen, social media, etcetera. Het niet consequent doorvoeren van de huisstijl is zo gebeurd. Daarom is het verstandig om uw huisstijl zo goed mogelijk vast te laten leggen in de merkrichtlijnen.